Gisterenochtend
gingen explosies af in Brussel vluchthaven en metro met verscheidene doden en
gewonden. Dit leidde tot de volgende krantenkoppen (onder meer):
- Tientallen doden en gewonden bij terreuraanslagen in Brussel(NOS)
- Belgium: Europe's front line in the war on terror (CNN)
- The Belgium terror attacks: Complete coverage(CNBC)
- Brussels bombings: 34 killed and hundreds wounded in two attacks as terrorists 'remain at large' - live (Telegraph)
Een
eigenaardig fenomeen, en één waar we blijkbaar ondertussen aan gewoon geworden
zijn, is het haast vanzelfsprekende gebruik van de woorden 'terreur' en
'terrorisme' wanneer het aankomt op aanslagen zoals vandaag. En je kan
misschien denken van 'ja, maar het is toch gewoon terreur/terrorisme wanneer
schijnbaar onschuldige mensen schijnbaar zonder enige aanleiding aangevallen
worden op deze manier', toch is het interessant om even stil te staan bij het
hoe en waarom van het woord 'terrorisme' en vooral van onze bereidheid om deze
term te aanvaarden als een correcte omschrijving van de realiteit wanneer de
media dit woord gebruikt. En hier is het ook van belang om te bemerken dat deze
term wel degelijk begonnen en opgekomen is in de media.
Het woord
'terrorisme' op zich is, als je erbij stilstaat, eigenlijk maar vaag en geeft
absoluut geen duidelijke omschrijving (en eigenlijk zelfs geen enkele
omschrijving) van wat er precies gebeurt en gaande is in de situatie waarnaar
verwezen wordt met dit woord. In het woordenboek
wordt het woord als volgt omschreven:
het onder druk zetten van een regering of bevolking
door daden van terreur
"terrorisme"
werd in de media, en vooral na de vliegtuigcrash op 9/11, zo snel en
gemakkelijk gebruikt voor dat soort daden dat we het normaal zijn gaan vinden
zonder dat we ons ooit hebben afgevraagd waarom die 'terreur' in de eerste
plaats eigenlijk bestaat. Waarom is het dat een bepaalde groep mensen plots de
beslissing neemt om zulk'n daden te verrichten? En wat is het verband tussen
hen en onszelf?
Het probleem met
woorden zoals 'terreur' en 'terrorisme' is dat ze een bepaalde toon plaatsen en
een bepaalde atmosfeer creëren - een toon en atmosfeer van angst. Dat is immers
waar het woord 'terror' naar verwijst, een intense staat van angst. En het is
door deze angst die automatisch verbonden wordt met woorden zoals terrorisme,
dat onze blik op datgene wat we omschrijven als 'terroristisch' of 'daden van
terreur' vertroebeld wordt door de ervaring van angst. En wat angst ons steeds
vertelt in onze geest is dat wat het ook is waar we angst van hebben, 'slecht'
en 'monsterlijk' is.
Onze angst is wat
monsters onder het bed en de boeman creëert. Angst creëert namelijk een bepaald
vervormd beeld van de realiteit hetgeen compleet gekleurd wordt door onze eigen
interne emotionele ervaring. Angst is geen goede raadgever is het gezegde, maar
ondanks dat het toch een populair gezegde is hebben we er blijkbaar nooit iets
uit geleerd.
Het is belangrijk
dat we stil staan bij de woorden die we vanzelfsprekend lijken aan te nemen om
dingen te beschrijven die in onze wereld gebeuren, omdat die woorden wel eens
een limiterend effect kunnen hebben op hoe we die wereld zien, interpreteren en
ervaren. Als wij er bijvoorbeeld voor kiezen om het woord 'terrorisme' te
plakken op wat er gisteren in Brussel gebeurd is, kiezen we er tegelijkertijd
voor om niet verder te kijken en om onze blik niet te verruimen middels
onderzoek en het toepassen van gezond verstand teneinde te kunnen verstaan en
begrijpen wat er precies gebeurd is en waarom.
Geen enkel mens is
'slecht', en het aannemen van de idee en het concept van schijnbare 'boemannen'
en 'slechterikken' zoals bijvoorbeeld de zogenaamde 'terroristen', is in wezen
een daad van opzettelijk je kop in het zand steken. En dit doordat je liever
gelooft in de eendimensionele en oppervlakkige perceptie van de realiteit als
verdeeld in 'goed' en 'slecht', dan te onderzoeken hoe dingen werkelijk in
elkaar steken (door jezelf bijvoorbeeld in de schoenen te verplaatsen van een
ander) en in te zien dat dingen altijd multidimensioneel zijn en nooit zo
simpel als 'goed' of 'slecht' of 'juist' of 'fout'.
Zolang we met andere
woorden bepaalde daden bestempelen als 'terrorisme' of mensen als
'terroristen', zullen we nooit de multidimensionele verbanden zien die bestaan
tussen onszelf en wat er gebeurt in onze wereld en zullen we tegelijkertijd ook
nooit zien welke oplossingen er bestaan om onze wereld een betere plek te maken
waarin 'terrorisme' niet meer bestaat.
No comments:
Post a Comment