Dag 586: Jezelf Waarderen dat moet je Leren
Wat is het Proces van Zelf-Verandering?
Dus, ik ben in feite opgegroeid met die
veronderstelling en aanvaarding dat het ok is om te liegen tegen mezelf, zolang
ik maar 'goede punten' krijg en, zolang mensen mij maar leuk vinden en
aanvaarden. Dus, die neiging heb ik ook doorgetrokken in mijn proces in dat ik
vaak de realiteit van mezelf onderdrukte - als namelijk het feit dat ik het
gereedschap van zelf-verandering vaak maar half-half toepaste en in mijn
achterhoofd wel wist dat mijn toepassing niet voldoende was om daadwerkelijk
mezelf veranderd te kunnen hebben, maar toch voelde ik mij positief over mijn
toepassing, omdat ik kon bewijzen dat ik het gereedschap heb toegepast.
Iedereen kan het zien - ik bewandel mijn proces van zelf-verandering, dus ben
ik mezelf aan het veranderen. Dag 585: Het Zelf-Veranderings Gereedschap is maar zoveel Waard als
de Zelf-Eerlijkheid die ik Toepas
Dat is het gevaar
dat ontstaat wanneer je kinderen opvoed
en aanleert om zichzelf aan te passen aan wat 'een ander over hen
denkt', en niet enkel dat, maar meteen ook datgene wat een ander over hen denkt
meer waarde te geven dan wat ze over zichzelf denken. Ik bedoel, wanneer je een
kind opvoed om z'n aandacht te plaatsen in 'andere mensen', dan is dat hoe dat
kind en later die volwassene in zichzelf zal bestaan - want, dingen zoals
zelf-respect en zelf-aanvaarding en luisteren naar jezelf en zorg dragen voor
jezelf, dat is iets dat je moet leren --- vooral in deze wereld waarin je
tegelijkertijd ook nog moet rekening gaan houden met 'andere mensen'.
Het is immers zo
snel gebeurt dat je een kind conditioneert om zichzelf te verwaarlozen en
zelf-respect en zelf-aanvaarding te verplaatsen met een slaafse
volgelings-ingesteldheid en een blindelings vertrouwen van 'andere mensen' ---
het is maar waar je aandacht in plaatst en waar je de nadruk op legt en wat je
herhaalt tegen je kind tijdens hun opvoeding. En als jij als ouder je aandacht
plaatst in 'wat andere mensen denken', maar tegelijkertijd je kind niet het
verschil aanleert tussen 'wat andere mensen over je denken' en 'wat jij van
jezelf denkt' en de waarde van het hebben van respect voor jezelf en het
vertrouwen op jezelf - dan zal je kind die specifieke 'kwaliteiten' ook
ontbreken - omdat al wat het in z'n leven geleerd heeft, is waar de ouder de
nadruk op gelegd heeft en steeds herhaald heeft, namelijk 'wat denken andere
mensen over je'.
Ik wil maar zeggen
dat ik bijvoorbeeld nooit de waarde geleerd heb van zelf-respect en
zelf-aanvaarding en zelf-waardering - laat staan dat ik er in feite zelfs een
referentie punt voor heb in mezelf. Omdat, mijn geest zit vol met uitdrukkingen
zoals 'wat zullen de mensen denken' en 'je moet een goede indruk maken' en 'je
moet er goed uitzien' - uitspraken die verwijzen naar 'andere mensen' en die de
relatie vormen in mijn geest tussen 'wie ik ben' en 'wat andere mensen van mij
denken' --- maar nergens in mezelf was er ooit iets te bespeuren dat betrekking
had tot het waarderen van mijn integriteit en eerlijkheid tegenover mezelf en
mijn aanvaarding van mezelf.
Dus, al wat ik was
en wat ik leefde was steeds in relatie tot de stellingen en gedachten in mijn
geest in relatie tot 'wat andere mensen van mij denken' - aangezien het niet
eens in mezelf opkwam dat er ook werkelijk een 'ik' in mezelf bestaat die
gelijk staat aan die 'andere mensen', en dat die 'ik' in mezelf evenveel waard
is als de 'andere mensen'. Ik had met andere woorden mijn eigen bestaan
volledig weggecijferd door mezelf enkel te definieren in en als de
voorgeprogrammeerde gedachten en stellingen in mijn geest in relatie tot 'wat
andere mensen van mij denken' --- stellingen en gedachten die ik als mantra's
van mijn omgeving blindelings had gekopieerd tijdens mijn opgroeiingsproces in
deze wereld.
Wat ik hier wil
aantonen is dus in feite dat je nooit meer kan verwachten van een kind dan wat
je erin steekt - de output is gelijk aan de input. Als je graag wil dat je kind opgroeid tot een
wezen dat respect en waardering heeft voor zichzelf en zichzelf vertrouwt en
integriteit heeft - dan moet je dat ook benadrukken, dan moet je dat voeden en
niet zomaar verwachten dat het vanzelf zal ontwikkelen, vooral niet wanneer en
als dat kind tegelijkertijd beïnvloedt wordt van alle kanten om zichzelf te
gaan vormen en definieren op een specifieke manier teneinde in z'n omgeving te
passen.
In mijn proces van
zelf-verandering is dit punt bijvoorbeeld een groot obstakel gebleken voor mij
- omdat ik bijvoorbeeld mijn proces aanvankelijk bewandelde vanuit dat
startpunt dat in mezelf bestond waarin ik geloofde dat ik maar zoveel ben als
wat een ander over mij denkt. Dus, geloofde ik dat als ik andere mensen ervan
kan overtuigen dat ik 'veranderd ben', dan is dat wie ik ben --- waarin ik dus
niet eens zag of begreep dat waarachtige zelf-verandering is niet een
uiterlijke vertoning, maar is een levende stelling van wie ik ben binnenin en
als mezelf, die compleet los staat en absoluut niets te maken heeft met het
concept van 'wat andere mensen over mij denken'.
No comments:
Post a Comment