In deze
blog zoemen we wat dieper in op de term 'zinloos geweld' en kijken we specifiek
naar de perceptie in de geest die gecreëerd wordt door deze term. De perceptie
zijnde dat bepaalde vormen van geweld 'zinvol' zijn en dat andere vormen van
geweld 'zinloos' zijn. Ook is het interessant om te bemerken hoe de term
'zinloos geweld' op zich een aanvaarding van 'geweld' in de wereld en
samenleving impliceert, en dan wel door de onderliggende suggestie dat er
sommige vormen van geweld bestaan die 'zinvol' - en daardoor 'gerechtvaardigd'
en 'aanvaardbaar' - zijn.
Als
voorbeeld kan je nemen de explosies in Brussel op 22 Maart 2016. Daarnaar kan
verwezen worden als 'zinloos geweld'. Onze media maakt zelfs vaak gebruik van
deze term. Om maar een aantal voorbeelden aan te halen:
- Brussel vecht tegen zinloos geweld (Weekend Knack)
- Man in levensgevaar na zinloos geweld in Brussel (HLN)
- Nederlandse politie zoekt Belgische daders van zinloos geweld (Het Nieuwsblad)
- Zinloos geweld op fuif meteen voor rechter (De Morgen)
Zinloos geweld is,
net zoals het woord 'terrorisme', één van die concepten die we als samenleving
zomaar schijnen aanvaard te hebben omdat iemand ooit begonnen is met het
gebruik ervan, maar waarbij we niet echt lijken te zien of begrijpen wat er in
en achter de woorden zelf eigenlijk gesuggereerd en geimpliceerd wordt.
Als je
als buitenstaander bijvoorbeeld kijkt naar de aanslagen in Brussel of naar een
individu die een schijnbaar onschuldig persoon vermoord, kan je zeggen van 'ja,
dat is zinloos geweld'. En daarmee wil je dan zeggen dat de daden die gepleegd
werden op het eerste zicht geen 'zin' of 'rede' lijken te hebben omdat de
slachtoffers op het
eerste zicht niets te maken lijken te
hebben met de dader of de daad. Wat hadden al die mensen die toevallig op de
luchthaven of de metro waren tijdens de explosies nu te maken met het gebeurde?
Zij waren immers maar op de foute plek op het foute tijdstip. En wat heeft de
persoon die toevallig over het voetpad wandelde in het moment dat een
voorbijganger plots goesting kreeg om iemand te kwetsen of te vermoorden nu te
maken met wat hen overkwam? Zij waren ook maar op het foute moment op de foute
plek.
Toch is het
bestempelen van dit soort daden als 'zinloos geweld' echter een limitatie op de
realiteit plaatsen. Of beter gezegd plaats je een limitatie op je eigen
perceptie van de realiteit. En dit namelijk omdat, hoewel de daad voor jou op
het eerste zicht persoonlijk geen 'zin' leek te hebben, had het voor de dader
steeds wel zin.
Wat is 'zin' immers?
Wat is het dat 'zin geeft' aan dingen? Is het niet enkel de 'zinnen' in je
geest, als met andere woorden je gedachten, die je toefluisteren wat voor jou
belangrijk is en wat niet, wat goed en slecht is en juist en fout? En waar
komen die gedachten vandaan? Als je wil weten wat de 'zin' is dat een persoon
ziet in de daden die hij/zij verricht en uitvoert, is het maar een kwestie om
te begrijpen wat de 'zinnen' zijn die door hun geest gaan en waar ze die zinnen
geleerd hebben.
En om te begrijpen
hoe gedachten gevormd worden in de geest van een mens, moet je in hun schoenen
kunnen staan en moet je doorheen hun leven wandelen om te begrijpen hoe ze
geworden zijn wie ze vandaag zijn en hoe hun overtuigingen, ideëen, percepties
en gedachten over zichzelf en de wereld waarin ze bestaan tot stand gekomen
zijn. Dit wil dan echter zeggen dat je dit eerst met jezelf dient te doen. Weet
jij immers waar je eigen gedachten vandaan komen en hoe jij precies geworden
bent wie je nu bent als persoon en individu in deze wereld?
Hoe kan je trouwens
zeggen dat de daden van een ander geen zin hebben wanneer je zelf niet begrijpt
hoe het mechanisme waarmee jij zelf zin geeft aan je eigen daden en bestaan
werkt? Ook zal je pas oplossingen kunnen vinden voor het schijnbaar 'zinloos' geweld
in je samenleving en realiteit, wanneer je in de eerste plaats kan verstaan wat
het is dat precies zin geeft aan dingen en wanneer je beseft dat niets ooit
'zinloos' is, omdat er altijd wel bepaalde 'zinnen' in onze geest zijn die de
aanleiding vormen tot de daden die we verrichten.
No comments:
Post a Comment