Dag 539: Hoe een Blind Vertrouwen in de Wetenschap de Wetenschapper in Onszelf heeft Onderdrukt
Hoeveel van wat we denken te 'Weten' over onze Werkelijkheid is Eigenlijk 'Echt'?
De zelf-Eerlijkheid Series
Ik ben nu
al een tijdje aan het kijken naar en aan het onderzoeken hoe en waarom er een
mechanisme bestaat in en als de menselijke geest die de illusie creëert dat
wij, mensen, 'alles' weten, dat we niets meer moeten bijleren - hetgeen
resulteert in het constant gewoon vertellen en verklaren en delen van onze
meningen en opinies, en in wezen het constant herkauwen van steeds dezelfde
kennis en informatie omdat - als we kijken in zelf-eerlijkheid naar onszelf en
onze samenleving, dan kunnen we misschien zien dat er niemand is die eigenlijk
werkelijk aan Zelf-Onderzoek doet.
Ik
bedoel, we hebben immers onze wetenschappers die dat zogezegd voor ons doen,
het onderzoek naar onze geschiedenis, en biologie, en anatomie, en fysiologie
en filosofie en god-weet-wat-nog -- terwijl het grootste deel van ons mensen
gewoon bestaat in en als een onzichtbare
bubbel waarin we ons aan onze gewoonten en levensstijl en routines houden alsof
dat is wat het leven opmaakt -- alsof hoe wij persoonlijk leven en bestaan en
functioneren in relatie tot onze dagelijkse realiteit, het absolute antwoord is
op de vraag 'wat is Leven?' en 'Wat is Het Leven?' -- omdat we er op een
bepaald punt precies zomaar zijn vanuit gegaan dat, omdat we dingen hebben
zoals wetenschappers, en leerkrachten en ouders en allerhande
autoriteitsfiguren en -structuren, dat wij daarom zelf die moeite niet moeten
doen om onszelf en onze wereld en realiteit en bestaan te onderzoeken. En dat,
omdat we dingen lezen over wat al die wetenschappers zogezegd ontdekt hebben
over de realiteit, als kennis en informatie over 'onze wereld' waar we ons in
bevinden die we dan opslagen in onze
geest en transformeren tot 'onze mening' en 'ons gedacht', denken en geloven we
om de één of andere reden dat wij nu een helder inzicht hebben in hoe alles
bestaat. Terwijl, als we eerlijk zouden zijn met onszelf dan zouden we inzien
en beseffen dat we zelf eigenlijk nooit werkelijk iets ontdekt of gezien of
gerealiseerd hebben - we hebben het enkel gehoord en gelezen van een ander en
gekopieerd in onze geest.
Waarom is
het dus dat we zelf niet die wetenschappers zijn? Waarom en hoe is het dat we
niet eens nieuwsgierig of benieuwd lijken te zijn naar wat we zelf zouden
kunnen ontdekken als we het proces zouden ondernemen van het onderzoeken van
hoe onze realiteit werkelijk bestaat --- en dat wil niet enkel zeggen, de
realiteit buiten onszelf als de fysieke wereld, maar ook en in wezen vooral de
realiteit binnenin onszelf. Dit is immers waar het is dat zelfs onze zogezegde
voorname 'wetenschappers' in onze wereld die we vertrouwen om ons te laten
weten hoe alles werkt de mist zijn ingegaan - in dat er namelijk nooit de link
gelegd geweest is, het is zelfs nooit overwogen geweest dat er een link zou
kunnen zijn, tussen onze interne realiteit en onze externe realiteit - en dat,
om de externe realiteit te begrijpen zouden we misschien wel eens naar binnen
moeten kijken.
Terwijl,
het eerste punt dat overduidelijk zou moeten zijn voor elk wezen dat zichzelf
'wetenschapper' durft te noemen of dat durft te exclameren een waarachtige
interesse te hebben in het leren kennen van de eigenlijke werkelijkheid, is dat
dé grootste bepalende factor van hoe we onze waarnemingen interpreteren en
ervaren en zien IS net die link en het verband tussen onze interne en externe
realiteit. Het feit dat er een 'Ik' en een 'gewaarzijn' of 'bewustzijn' bestaat
binnenin onszelf is het eerste punt dat het in de eerste plaats mogelijk maakt
dat we überhaupt het bestaan van 'een realiteit' kunnen erkennen - dus, hoe is
het mogelijk dat die link het meest genegeerde en verwaarloosde punt is
doorheen de geschiedenis van de zogezegde 'wetenschap'?
Hebben we
ooit als kind van onze omwereld, van het schoolsysteem, van onze ouders, van de
media en de wetenschappelijke gemeenschap geleerd om, teneinde onze externe
realiteit volledig te kunnen begrijpen, dat we eerst en vooral naar binnen
moeten kijken en onze interne realiteit moeten leren kennen en begrijpen? Neen!
En dit ondanks het voordehandliggende feit dat het onze interne wereld is die
in de eerste plaats bepaald hoe we onze externe wereld zullen zien en ervaren
en begrijpen. Het is de werking van onze interne structuren, niet enkel de
Geest maar ook het Lichaam, dat specifieke limitaties kan leggen op ons
perceptievermogen en dat bijvoorbeeld iets creëert dat 'selectieve perceptie'
heet - namelijk de neiging om enkel specifieke informatie op te nemen uit wat
we zien in onze omwereld, op basis van persoonlijke voorbepaalde ideëen,
geloofsystemen en meningen die we in onszelf geïntegreerd hebben in relatie tot
die omwereld.
Men moet
dus de vraag stellen waarom het is dat dit proces van het leren kennen en
onderzoeken van de interne realiteit zo angstvallig vermeden werd en wordt door
al de structuren en instituties die instaan voor het opvoeden en vormgeven van
de kinderen in deze wereld. Waarom is het dat kinderen niet leren om een
interne stabiliteit en zelf-vertrouwen te ontwikkelen dat garant kan staan voor
een welgevormd vermogen van het kind om zijn realiteit te zien als wat het is -
en dat ze in de plaats daarvan leren om net niet te vertrouwen op zichzelf en
vooral geen zelf-vertrouwen te ontwikkelen in relatie tot wat zij eigenlijk
zien in hun wereld en omgeving, maar al hun vertrouwen te plaatsen in 'andere
mensen', in de leerkracht, de ouder, het schoolsysteem, de media, enzovoort?
Dit zijn pertinente vraagstukken die zouden moeten spelen in de geest van elk
mens die beweert het beste voor te hebben met deze wereld en de kinderen in
deze wereld en hun toekomst.
No comments:
Post a Comment