Dag 540: Wij Menswezens zijn maar zo Echt als Hoe Praktisch en Relevant onze Wetenschap is
Het Transformatieproces van de Onderdrukte Onzekerheid in de Geest naar Ware Zekerheid
De Zelf-Eerlijkheid Series
Nu dat ik
in de voorgaande blogs het algemene patroon heb uiteengezet en onderzocht van
hoe we de neiging hebben om onze onzekerheden te onderdrukken in onszelf en te
verbergen achter een uiterlijke
vertoning van schijnbare zelf-zekerheid en wat de consequenties zijn van dit
patroon op persoonlijk en ook globale schaal - ga ik in deze blog dieper in op
het 'Hoe' van dit patroon. Met andere woorden, Hoe is het precies dat we dit
patroon kunnen detecteren in ons eigen leven en onze eigen geest. Omdat, het is
uiteraard goed en wel om in grote lijnen te omschrijven en uit te tekenen hoe
die patroon functioneert en bestaat maar als we niet specifiek het verband
kunnen leggen tussen ons eigen leven en bestaan en wat er aangetoont en gedeeld
wordt, dan is al wat zo mooi uitgelegd werd in wezen waardeloos omdat het niet
praktisch is. Het is dan enkel een soort van theoretisch, filosofisch en
metafysisch hersenspinsel van informatie dat geen nut heeft omdat het niet
praktisch gebruikt en toegepast kan worden door elk mens.
Kennis en
informatie, wil het van waarde zijn in het leven op aarde en het bestaan van
elk levend wezen, dan moet het praktisch kunnen worden toegepast. Ik heb me
soms afgevraagd hoe en waarom het kan zijn dat ik zo makkelijk de dingen die ik
op school geleerd heb kon vergeten en waarom het is dat zeer weinig van wat ik
geleerd heb op school of gelezen heb in boeken eigenlijk werkelijk blijft
plakken in mijn geest. Maar nu zie ik in dat dat is omdat ik nooit een
persoonlijk verband heb ervaren of gezien in mezelf tussen wie ik ben en mijn
leven en bestaan en de dingen die ik leerde op school. Ik bedoel, de meeste
leerkrachten deden niet eens de moeite om uit te leggen hoe het grootste deel
van de kennis en informatie die we moesten vanbuiten kennen eigenlijk werkelijk
te maken heeft met onze dagelijkse realiteit en dagelijkse leven en met wie en
wat wij eigenlijk zijn als levensvorm. Zij hadden immers in zichzelf dit punt
al volledig omarmd - de idee dat wie wij zijn in en als onze wereld en
realiteit niet werkelijk 'echt' is en dat dus de kennis en informatie en de
dingen die wij leren ook niet 'echt' moet zijn.
Ik
bedoel, we hadden evengoed kunnen leren op school dat het gras 's nachts groen
gespoten wordt door onzichtbare magische boselfjes en dat het universum
ontstaan is toen een magische gouden eenhoorn een enorme scheet liet - er zijn
trouwens scholen genoeg die kinderen gelijkaardige verhaaltjes vertellen alsof
het de realiteit is, genaamd 'Creationisme' - het had ook niet veel uitgemaakt
in relatie tot onze eigenlijke praktische dagelijkse werkelijkheid, omdat die
wetenschap, kennis en informatie even nutteloos zou zijn in het ondersteunen
van mensen om te kunnen leven en bestaan in deze wereld op een manier die het
beste is voor zichzelf en elk levend wezen in deze wereld en op een manier die
in de eerste plaats steek houdt. Er is zoveel dat in onze huidige wereld en
levensstijl immers geen steek houdt. Zoveel dingen die we zijn gaan aanvaarden
als 'normaal' die in wezen vrij tot zeer
bezorgenswaardig zijn. Neem pakweg oorlog, hongersnood, armoede, leerstoornissen,
mentale stoornissen, ziekte, moord, kindermisbruik, dierenmishandeling, economische
manipulatie, leugens, corruptie, geplande vergankelijkheid, vervuiling, en ga
zo maar verder…
Allemaal
symptomen van een onpraktische en onleefbare levenswijze die wij als mens in
deze wereld vanzelfsprekend zijn gaan vinden - omdat het ons aangeleerd geweest
is toen we kinderen waren en omdat wij binnenin onszelf nooit enig grijntje van
zelf-gewaarzijn gehad hebben om even stil te staan en te zeggen van "wacht
eens even…". En dat allemaal omdat we ons eigen bestaan in deze fysieke
wereld en realiteit nooit werkelijk hebben erkend of gerealiseerd - waartoe ons
schoolsysteem en de onpraktische wijze waarop kinderen geacht worden kennis en
informatie te verwerken toe heeft bijgedragen. We zijn niet in staat om het
verband te leggen tussen de kennis en informatie in onze geest als wat we
geleerd hebben doorheen ons leven, en onze dagelijkse, praktische fysieke
werkelijkheid -- omdat er zo weinig is van wat door mensen verteld wordt in
deze wereld dat werkelijk van praktisch nut is in ons bestaan hier op aarde.
Het grootste deel van de kennis en informatie die we dagelijks te verwerken krijgen
via allerhande media is meer gewoon afleiding, 'entertainment', dat als doel
heeft om ervoor te zorgen dat de mens zich net Niet gaat bezig houden met zijn
eigenlijke fysieke bestaan in en als zijn eigenlijke fysieke wereld.
Wordt
Vervolgd in Dag 541
No comments:
Post a Comment