Dag 542: Het Virus van Angst doorgegeven Doorheen de Generaties
Het Schoolsysteem als Sabotage-Mechanisme van het Leerproces
De Zelf-Eerlijkheid Series
In de
vorige blog had ik onderzocht en omschreven hoe ik mijn eigen 'leerproces'
doorheen mijn kindertijd heb ervaren - met name de eigenaardige manier waarop
sommige volwassenen dat leerproces benaderden en de gevolgen en consequenties
van die specifieke benadering. In dit onderzoek en proces van introspectie ben
ik vertrokken vanuit de vraagstelling van waarom en hoe het is dat ik in mijn
geest angst lijk te hebben om eerlijk te
zijn met mezelf en anderen over het feit dat ik mij eigenlijk vaak onzeker en
verloren voel in relatie tot deze wereld en realiteit en waarom het is dat ik,
teneinde die onzekerheid te verbergen van mezelf en anderen, manieren en
technieken ben gaan vinden om te doen alsof ik wel zekerheid ervaar in relatie
tot mijn wereld en omgeving en alsof al wat ik hier zie wel steek houdt --
manieren zoals bijvoorbeeld het na-apen, kopiëren en imiteren van andere
mensen, dingen nazeggen die ik ergens gehoord heb met een houding van
schijnbare zelf-zekerheid --- en dat
allemaal om andere mensen maar ook mezelf ervan te overtuigen dat die
onzekerheid in mezelf niet werkelijk bestaat.
Wat ik
dus ondertussen al ontdekt heb in verband met waarom het is dat dit patroon
bestaat in mezelf en ongetwijfeld ook in andere mensen - is dat het
bijvoorbeeld tijdens de kindertijd geconditioneerd wordt telkens je als kind
oog in oog komt te staan met een volwassene die bijvoorbeeld reageerd met
frustratie omdat jij iets niet weet of omdat jij een fout gemaakt hebt. In die
momenten reageer je als kind automatisch met een emotionele ervaring van
minderwaardigheid en angst en dus ga je die angst associeren met 'fouten maken'
en 'iets niet weten' - omdat, wat jij zelf uiteraard niet weet of inziet is
waarom die volwassene op die manier op jou gereageerd heeft in de eerste
plaats, en waar die reactie van bijvoorbeeld frustratie vandaan komt.
Frustratie
is in wezen een uiting van machteloosheid, omdat je via die reactie van
frustratie als het ware je realiteit onder controle wil houden en je gebruikt
dat soort 'harde' uitdrukkingen zoals kwaadheid en frustratie om je realiteit
als het ware te intimideren zodat die realiteit zich gedraagt zoals jij het
wil. Dat verlangen naar controle over bijvoorbeeld het kind, waarin je wil dat
het kind geen fouten maakt, is afkomstig vanuit een specifieke angst waarmee je
geconfronteerd wordt. Ik wil hiermee maar aantonen dat je als kind niet ziet of
beseft dat 'volwassene' in feite ook kinderen zijn in een andere vorm. Kinderen
die dezelfde angsten hebben meegekregen uit hun kindertijd en die nu reageren
op hun eigen kinderen vanuit die angsten. Met andere woorden - wanneer ze het
kind een fout zien maken, worden ze geconfronteerd met hun eigen angst om
fouten te maken en dus hun eigen interne onzekerheden -- en dan reageren ze met
bijvoorbeeld frustratie op het kind in een poging om ervoor te zorgen dat het
kind nooit meer fouten zal maken uit schrik en dat de volwassene dus niet meer
geconfronteerd zal worden met zijn eigen angst om fouten te maken.
Dit is
hoe er een cyclus wordt doorgegeven en in stand gehouden wordt doorheen de
generaties waarin van ouder op kind deze angst doorgegeven wordt. Een
innerlijke ervaring van angst waarmee we onze realiteit benaderen --- een angst
om 'fouten te maken' en 'iets niet te weten'. Ik bedoel, hoe absurd eigenlijk
als je de werkelijkheid begint te onderzoeken en je begint in te zien welk een
enorm sabotage-mechanisme dit eigenlijk is in het leven en het leerproces van
kinderen. Angst maakt immers blind, angst verlamt. Hoe kunnen wij als ouders en
leerkrachten in feite verwachten dat door angst onze kinderen op de één of
andere manier beter zullen leren? Wat is het dat kinderen eigenlijk beginnen te
doen om 'geen fouten meer te maken'?
We gaan
onszelf in het systeem passen. We houden ons koest, we doen onze naaste na, we
kopiëren onze ouders, we volgen de mensen om ons heen en we vertrouwen vooral
onszelf niet. Want, die 'onszelf' zit vol onzekerheden. 'onzekerheden', niet
als iets negatief, maar in de context van een drang om te verkennen, een
nieuwsgierigheid om het leven te ontdekken, een onschuld, openheid en
leergierigheid -- die spijtig genoeg foutief aangenomen en geïnterpreteerd
wordt door mensen als 'onzekerheid' en automatisch geassocieerd wordt met
Angst.
En dus
uiteindelijk worden we 'systemen', we worden een kopie van 'de mensheid',
levensloos vanbinnen omdat we te angstig zijn om nog werkelijk onszelf uit te
drukken, om 'anders' te zijn, niet zomaar om 'anders' te zijn, maar omdat we
weten dat er meer is aan het leven en aan onszelf dan wat ons aangeleerd en
getoond werd door andere mensen in tekstboeken en in het klaslokaal.
No comments:
Post a Comment