Dag 544: Van Angst-Gericht Denken naar Oplossings-Gericht Denken
De Transformatie van het Schoolsysteem
Dus, in
verderzetting van de voorgaande blog - waarom is het dat de problematische
patronen uit het verleden worden herhaald doorheen de generaties, zoals
bijvoorbeeld in hoe ouders hun kinderen opvoeden, of hoe mensen omgaan met de
natuur of hoe het schoolsysteem het leerproces van het kind (niet) ondersteunt
- in de plaats van dat die patronen veranderd worden? In de vorige blog had ik
al vastgesteld dat we door middel van onze voorbeelden zoals ouders en
leerkrachten, en hoe zij omgaan met ons tijdens onze kindertijd, hebben geleerd
om niet probleemoplossend te denken maar eerder om te reageren op problemen die
zich voordoen met ANGST, door bijvoorbeeld fouten of problemen of degene die
zogezegd fouten maakt of problemen veroorzaakt te beoordelen als
slecht/fout/negatief/minderwaardig.
Uiteindelijk
hebben we dus angst van problemen of van fouten - en leven en bestaan we op een
zeer gelimiteerde manier waarin we in feite niets doen dan het uitleven en het
verderzetten van wat de voorgaande generaties deden en hoe ze het deden ook al
kan het bewezen worden dat die manieren niet optimaal waren of zijn voor ons
voortbestaan als mens en het voortbestaan van onze planeet -- omdat, dat is
immers de manier die het minste kans op fouten zal verzekeren aangezien die
manier al getest en geleeft is geweest door zovele generaties die ons zijn
voorgegaan. Er zullen hier en daar wel zogezegde 'wetenschappelijke
vooruitgang' zich voordoen, maar als je onderzoekt waar wij mensen eigenlijk
werkelijk toe in staat zouden zijn dan besef je snel hoe minuscuul die
zogezegde vooruitgang eigenlijk is.
We
vermijden om nieuwe dingen uit te proberen zoveel mogelijk en we haten
verandering omdat dat voor ons in onze geest geassocieerd wordt met 'fouten' en
'problemen' -- want, nieuwe dingen vergen een leerproces om te doorwandelen, en
een leerproces impliceert 'fouten' en 'problemen' --- fouten en problemen
vanuit het perspectief van het concept van 'vallen en opstaan', je probeert en
experimenteert en onderzoekt en ontdekt, tot je een manier vindt die werkt. Dat
is hoe een leerproces werkt, dat is wat er nodig is om nieuwe dingen en
manieren en aanpakken te ontwikkelen --- en dat is precies waar wij angst van
hebben, volgens hoe we geconditioneerd geweest zijn tijdens onze kindertijd.
Ik
bedoel, kinderen zouden net moeten leren en inzien dat fouten maken en
problemen die zich voordoen in wezen iets 'positief' is en 'constructief' is
omdat het je helpt in je leerproces en ontwikkelingsproces om op zoek te gaan
naar nieuwe manieren - het daagt je uit om dingen anders te doen en daarin je
wereld en realiteit te verkennen en uit te breiden, terwijl je op zoek gaat
naar de oplossingen voor de 'problemen' en de correcties van de 'fouten'. Een
leerproces zou iets fijn en leuk en opwindend moeten zijn. Naar school gaan zou
opwindend en leuk en interessant moeten zijn voor kinderen. Maar kijk eens naar
hoe het nu zit in de realiteit. De meeste kinderen haten school en leren enkel
dat het leven en het leren over het bestaan iets vervelend en saai is.
Hoe
schoolgaan op dit moment bestaat, als hoe het bestaan heeft doorheen onze
geschiedenis is als een instituut dat het leven in het kind onderdrukt - met
andere woorden, dat die natuurlijke nieuwsgierigheid naar het leren over het
leven, en de drang om te ontdekken en verkennen, onderdrukt en wegwist. En
tegen de tijd dat we volwassen zijn - is die interne 'vonk' van leven volledig
verdwenen en zijn we al helemaal niet meer geinteresseerd in het ontdekken van
het leven, het leren kennen van onszelf en onze werkelijkheid --- we zijn al
tevreden genoeg om gewoon beschermd te zijn en ons afgeschermd te voelen van al
de angsten die we hebben leren kennen en geintegreerd hebben in onszelf tijdens
onze kindertijd --- de angsten die als
muren om ons heen een limitatie gecreëerd hebben in wie wij zijn en hoe wij
onze wereld zien. Een limitatie die ervoor zal zorgen dat wij de schadelijke en
consequentiele patronen van onze voorgaande generaties zullen uitleven, net
zoals onze ouders en hun ouders voor hen --- en dat wij zo ook onze kinderen
zullen aanleren op dezelfde voorgeprogrammeerde, gelimiteerde manier.
No comments:
Post a Comment