Dag 541: Wat wil het Zeggen om te Leren?
Zelf-Ontwikkeling en het Sabotage-Mechanisme van ons Schoolsysteem
De Zelf-Eerlijkheid Series
In deze
blog zet ik dus verder in het proces van het benaderen en onderzoeken van de
eigenaardige psychologische eigenschap van de mens in en als de menselijke
geest om onze onzekerheden die gemanifesteerd zijn doorheen een proces van
foutief leren in relatie tot onze omwereld te verbergen achter een masker van
zelf-zekerheid waarin we meesters geworden zijn in het doen alsof we absolute
zekerheid hebben in hoe we de wereld zien vanuit het standpunt van onze geest -
en waarin we niet inzien of beseffen dat al wat we eigenlijk aan het doen zijn
in en als het verkondigen of delen van onze meningen met andere mensen en het
tentoonstellen van onze zogezegde zelf-zekerheid - is dat we in feite wanhopig
op zoek zijn naar validatie van andere mensen in en als een interne staat van
'zeg me alsjeblieft wie ik ben en wat echt is! Geef me alsjeblief wat
zekerheid!'
We zijn
dan nu aanbeland bij het praktische proces van dit punt waarin we ten eerste
onze persoonlijke interne en externe wereld onderzoeken om te zien hoe wij zelf
precies in dit patroon participeren - opdat we kunnen begrijpen hoe dit patroon
functioneert in onszelf en bijgevolg in staat zijn om oplossingen te bedenken
om ervoor te zorgen dat volgende generaties behoedt worden van het uitleven van
dit patroon en dus de kans krijgen om van deze wereld een betere plek te maken
door hun interne standpunt te veranderen. Maar daarvoor moeten wij eerst als
een levend voorbeeld staan en ons eigen interne standpunt veranderen. Hetgeen
begint met zelf-onderzoek.
En, een
fascinerende bemerking die opkwam bij mezelf wanneer ik dit punt onderzocht is
dat wanneer ik kijk naar en onderzoek hoe het is dat ik doorheen mijn leven van
specifieke mensen in mijn omgeving die instonden voor mijn opvoeding en
leerprocess - dan kom ik tot de vaststelling dat ik vaak negatieve feedback
gekregen heb in relatie tot dingen die ik deed. Ik bedoel, mijn ervaring was
vaak dat ik eerder gereprimandeerd werd en aangewezen werd op mijn fouten op
een belezende en beschuldigende manier dan dat ik aangespoord en gemotiveerd
werd om beter te doen en beter te worden.
En het
interessante hieraan is dat, ondanks het feit dat ik dit altijd had aangenomen
als 'normaal' en dat ik zo ook de ervaring in mezelf van minderwaardigheid in
relatie tot mijn eigen vaardigheden en capaciteiten en potentieel ben gaan
aanvaarden als vanzelfsprekend - wanneer het aankomt op het ontwikkelen en
voeden van een successvol leerproces is het nodig om eerst en vooral te
aanvaarden en te beseffen dat het feit dat je iets moet 'leren', impliceert dat
je geen voorkennis heb en geen vaardigheden of inzichten of eender welk punt
van 'houvast' dat je zal ondersteunen of begeleiden terwijl je je leerproces
bewandelt -- alles wat je tegenkomt en ziet en 'leert' is met andere woorden
'Nieuw'.
Dit is
een belangrijk punt om te beseffen omdat, wanneer ik onderzocht waarom en hoe
het was dat die specifieke mensen tijdens mijn kindertijd het feit dat ik
fouten maakte benaderden met bestraffing, beschuldiging en vernedering - dan
zie en besef ik dat zij dat inzicht leken te ontbraken -- het inzicht en besef
dat een kind in en als zijn of haar leerproces uiteraard fouten zal maken omdat
die fouten in wezen een inherent deel uitmaken van het leerproces zelf. En dat,
fouten zijn niet iets 'negatief', in tegendeel, 'fouten maken' is een
noodzakelijk iets waaruit je bijleert over hoe je het beste kan omgaan met je
wereld en realiteit. Die 'fouten' zouden dus tegemoet getreden moeten worden
met begrip, geduld en onvoorwaardelijke begeleiding - waarin de volwassene het
leerproces van het kind met zachte hand in goede banen stuurt in de plaats van
het met harde hand te begrenzen, af te bakenen en te limiteren door middel van
bestraffing en vernedering.
Want, de
gevolgen van die eigenaardige aanpak die trouwens zeer lange tijd door ons
schoolsysteem gehandhaaft werd als zijnde hét stelsel ter opvoeding van het
kind, is dat het kind niet meer durft bij te leren -- omdat het angst heeft om
fouten te maken. En aangezien fouten maken een inherent deel uitmaakt van elk
leerproces wil dit spijtig genoeg zeggen dat het kind zijn leerproces zal
limiteren tot enkel het hoogstnodige, teneinde nooit meer fouten te maken in de
ogen van de volwassene en als zodanig bestraffing en vernedering te kunnen
vermijden.
Dit wordt
dan de oorsprong en de voedingsbodem van de ontwikkeling van het patroon van
het proberen te onderdrukken van onzekerheden met valse zekerheden. Met andere
woorden, de onzekerheden in onszelf willen we niet onder ogen komen omdat dat
impliceert dat we moeten bijleren hetgeen impliceert dat we fouten zullen
maken. Hierdoor doen we dan liever alsof we niets meer moeten bijleren en alsof
bijvoorbeeld al de kennis en informatie die we op school te verwerken krijgen,
steek houdt, ook al is dat niet zo.
We kunnen
dit patroon het beste herkennen in bijvoorbeeld - als ik naar mijn eigen
kindertijd kijk - de neiging van kinderen om angst te hebben om vragen te
stellen. Ik bedoel, een kind gaat zogezegd door een 'periode' waarin het alles
wil weten en continu vragen stelt. Maar, kijk eens naar hoe snel die periode
voorbij is. En waarom zou dat zijn? Omdat het uiteindelijk het 'vragen stellen'
en dus zijn 'onzekerheid' in relatie tot zijn realiteit, begint te associeren
met angst, met vernedering en bestraffing en ervaringen van minderwaardigheid.
Dus gaat het uiteindelijk die onzekerheid, die vragen, beginnen onderdrukken in
zichzelf - en al wat de leerkracht/volwassene zegt aanvaarden zonder die
leerstof zelfs daadwerkelijk echt te willen of proberen begrijpen.
Dat is
waar dan het 'onthouden' zijn intrede doet. Het 'onthouden' in en als hoe wij
dingen 'bijleren' op school is door middel van als het ware het opslagen van
allerhande kennis en informatie in onze geest, en het daar blijven vasthouden
als in feite nutteloze, onpraktische kennis en informatie -- zodat we dan aan
de leerkracht kunnen tonen dat we 'het weten', enkel en alleen om 'goede
punten' te krijgen en dus bestraffing/vernedering te vermijden - maar we zijn
al lang niet meer werkelijk geïnteresseert in het hoe of wat van al die kennis
en informatie die we te verwerken krijgen omdat we angst hebben van onze eigen
vragen, van onze eigen onzekerheid.
No comments:
Post a Comment