Dag 543: Het Schoolsysteem en de Sabotage van Het Leerproces
Waarom worden de Misbruikten de Misbruikers?
De Zelf-Eerlijkheid Series
Om verder
te zetten in dit project van het onderzoeken van hoe het is dat ons leerproces
tijdens onze kindertijd gesaboteerd werd door hoe onze ouders en
authoriteitsfiguren ons en ons leerproces benaderden -- ik was naar de film
'Basketball Diaries' aan het kijken en in het begin van de film is er een scene
waarin één van de hoofdfiguren, een tienerjongen, een pak slaag krijgt van de
meester terwijl de hele klas er naar zit te kijken met gruwel op hun gezicht.
Wanneer ik die scene zag merkte ik op in mezelf hoe vreemd dat eigenlijk is dat
die dynamiek tussen leerling en leerkracht en authoriteitsfiguur zo
geintegreerd is in het menselijk bewustzijn - met andere woorden, als we kijken
naar de voorgaande generaties en naar hoe zij op school in feite allemaal zo'n
aanpak ervaren hebben, van het les krijgen en gestuurd/bestuurd worden 'met
harde hand' -- er zijn veel mensen die nu zeggen dat ze spijt hebben dat deze
aanpak ooit veranderd is geweest omdat de 'jeugd van tegenwoordig' geen
discipline meer kent en omdat men is gaan geloven en aanvaarden dat het maar
via angst is - angst van bestraffing - dat men 'leert' en dat men een
'volwassene' wordt, een mens dat zogezegd handelt met en vanuit moraliteit, en
respect, en discipline --- hetgeen in wezen gewoon ANGST is.
Dus, ik
bedoel, hoe vreemd is dit - dat die leerkrachten hetzelfde doen met de
studenten als wat zij zelf hadden meegemaakt tijdens hun eigen schooltijd en
waarvan zij toen ongetwijfeld, terwijl ze het ondergingen, zagen en begrepen
dat deze vorm van 'lesgeven' in wezen misbruik is van macht. Je moet je maar in
die schoenen verplaatsen en je ziet zo wat er daar gebeurt, je ziet zo dat je
dat zelf niet zou willen meemaken. Dus waarom is het dat die cyclus van
misbruik voortgezet wordt door degenen die zelf misbruikt geweest zijn? Waarom
worden de misbruikten de misbruikers?
Ik
bedoel, vanuit mijn perspectief is het antwoord op die vraag dat we in feite
niet oplossingsgericht denken in onze geest. Onze geest is geconditioneerd
geweest om ANGST te hebben van authoriteit en op basis van die Angst een mate
van 'discipline' aan de dag te leggen in het bijvoorbeeld uitvoeren van
specifieke taken en het leven als een zogezegd 'goed mens', volgens 'de regels'
--- maar wanneer het aankomt op het werkelijk leiding nemen over en richting
geven aan onze fysieke dagelijkse werkelijkheid vanuit een standpunt van het
daadwerkelijk zoeken naar de beste manier om problemen op te lossen en dingen
aan te pakken - lijken we volledig de mist in te gaan. We hebben immers nooit
geleerd om dingen te zien als wat ze zijn, om problemen die zich voordoen in
onze wereld en realiteit zowel als in onszelf, te bekijken op een holistische
manier - met andere woorden, te bekijken in de context van het begrip en
inzicht dat de realiteit zowel binnenin onszelf als om ons heen een
'systematische' natuur heeft. De realiteit van de geest binnenin onszelf zowel
als de fysieke realiteit buiten onszelf heeft een specifieke 'code', een 'wet
van de natuur' als het ware. Alles heeft een 'wet van de natuur' -- en als je
een probleem tegenkomt, is het gewoon een kwestie van het onderzoeken van de
'wet van de natuur' van het organisme dat een probleem veroorzaakt en
ondervindt, te onderzoeken welke 'code' niet bestaat op een manier die rekening
houdt met wat het beste is voor dat organisme, en dan een manier te vinden om
die code te veranderen en te transformeren tot wat het beste is voor dat
organisme. Het is in wezen simpele wiskunde.
Maar deze
aanpak is ons ontgaan tijdens onze schooltijd en kindertijd en leerproces -
want hoe wij hebben leren omgaan met problemen is om problemen te benaderen
vanuit ANGST -- en vanuit die angst, de problemen 'met harde hand' de kop
proberen in te drukken. En, ondanks dat zovele mensen ervan overtuigd zijn dat
die aanpak 'van vroeger' meer effectief en efficient is dan hoe ons
schoolsysteem nu functioneert - als we eerlijk zouden zijn met onszelf, dan
zouden we inzien dat geen van beide het beste is. De aanpak van vroeger lijkt
enkel beter te zijn omdat we in wezen nu pas de consequenties aan het
ondervinden zijn van die dysfunctionele aanpak en visie waarin we zo lang
bestaan hebben. Men lijkt te vergeten of gewoonweg niet te zien dat alles dat
nu in onze wereld bestaat een direct gevolg is van 'vroeger' en dat je dus niet
zomaar de stelling kan maken dat 'het vroeger beter was' - omdat 'nu' IS
'vroeger' --- 'nu' is het gevolg van 'vroeger'. Die stelling is dus in wezen
een uiting van het willen weggeven van zelf-verantwoordelijkheid in relatie tot
ons bestaan - het geen verantwoordelijkheid willen nemen voor onze gebrekkige
manier van bestaan - vroeger zowel als nu.
De enige
manier die efficient is in het daadwerkelijk ondersteunen van een kind om op te
groeien als een individu dat leeft op basis van principes en respect en
integriteit - is om dat kind te laten zien hoe het oplossingsgericht kan
beginnen kijken naar zijn realiteit, hetgeen wil zeggen dat men niet zomaar
reageert op problemen, maar dat men problemen eerder gaat zien als een teken
dat de 'code' van de 'matrix' ergens 'ontregeld' is. De 'matrix' zijnde de
structuur van onze interne en externe realiteit dat werkt volgens een
specifieke code, zoals DNA. En vanuit dat opzicht wordt het gemakkelijk en
zelfs fijn om manieren te vinden om problemen op te lossen --- en via deze
aanpak leert men ook veel meer en veel sneller over hoe onze wereld en
realiteit in elkaar zit en functioneert, terwijl men de wetmatigdheden
onderzoekt die deze realteit opmaken -- en is de kennis en informatie dat men
opdoet, tevens van praktische aard.
No comments:
Post a Comment