In de
voorgaande blog hebben we ons gerealiseerd hoe het ontwikkelen van een
persoonlijkheid rond het woord 'luiheid', als gedefinieerd in en als negatief
geladen emotionele ervaringen, ontstaat tijdens de kindertijd en specifiek in
interactie met onze omgeving en hoe we de uitdrukkingen van de mensen in onze
omgeving kopiëren.
Daarin
hebben we beseft hoe de neiging bestaat in onszelf om specifiek gedrag dat we zien in onszelf en
anderen te belabelen en bestempelen met emotioneel of gevoelsmatig geladen
woorden, in de plaats van dat we dat gedrag onderzoeken en aldoende onszelf
ondersteunen en begeleiden om te begrijpen wat de oorsprong van het gedrag is,
welke er de gevolgen van zijn en hoe we bijgevolg aan preventie kunnen doen en
het gedrag alsook de gevolgen ervan kunnen veranderen.
Als er
iets is dat ik in mijn proces van zelf-verandering tot dusver immers geleerd
heb, is dat zolang er beoordelingen en reacties bestaan omtrent een specifiek
fenomeen, al is het een interne persoonlijkheidsstructuur of gedragspatroon of
een externe gebeurtenis, wordt ons
vermogen om dat fenomeen te veranderen gesaboteerd doordat we onszelf de kans
niet geven dieper en verder te kunnen zien dan de beoordelingen en reacties in
onze geest die ervoor zorgen dat onze perceptie en begrip van dat wat we
beoordelen en waar we op reageren zeer oppervlakkig blijft.
Het woord
'lui' werd door mezelf en de mensen in mijn omgeving tijdens mijn kindertijd
steeds gebruikt als een beoordeling, namelijk een woord dat een specifieke
emotionele lading droeg wanneer het uitgesproken werd, hetgeen echter niet wil
zeggen dat het woord 'lui' op zich een beoordeling IS en dus die emotionele
lading met zich meedraagt. Hoe we woorden interpreteren, ervaren en gebruiken
kan vaak heel anders zijn dan wat de woorden eigenlijk werkelijk zijn als
uitdrukkingen van zichzelf in deze wereld.
Hier is
het bewandelen van een herdefiniëringsprocess van de woorden die we gebruiken
in onze geest en onze spreektaal zeer nuttig, om jezelf ervan te kunnen
verzekeren dat de manier waarop je een woord verstaat en gebruikt niet een
persoonlijke interpretatie is, gebaseerd op hoe je het woord persoonlijk
ervaren hebt in reactie op hoe het gebruikt werd door je omgeving tijdens je
leven, en zodat je met andere woorden geen persoonlijke relaties gaat vormen
met specifieke woorden, gebaseerd op je eigen herinneringen.
Omdat,
het gevaar in het creëren van persoonlijke relaties met woorden, zonder die
woorden te onderzoeken en te leren kennen als wat ze in wezen zijn als
uitdrukkingen van zichzelf in deze wereld, is dat je jezelf blindelings gaat
definiëren en identificeren met de emotionele of gevoelsmatige lading die je
omgeving gebruikte in het uitspreken van bepaalde woorden omdat jij die woorden
in jezelf hebt geleerd en hebt leren kennen tijdens het proces van sociale
adaptatie.
Zo worden
we uiteindelijk een product en kopie van onze omgeving en ouders, door middel
van het proces van sociale adaptatie waarin we de emotioneel en gevoelsmatig
geladen definities van woorden als hoe die uitgesproken en gebruikt worden door
onze omgeving kopiëren. Terwijl, wanneer we de beslissing maken om die woorden
zelf te gaan onderzoeken en ons begrip, ervaring en gebruik van woorden gelijk
te stellen aan hun eigenlijke fysieke betekenis, dan nemen wij
verantwoordelijkheid voor onszelf en worden we het directieve, sturende en
bepalende principe van onszelf waarin we in staat zijn om meer te worden dan
het product van onze omgeving.
No comments:
Post a Comment