Tuesday, December 16, 2014

Dag 591: Het Veranderen van Eetpatronen - Besluit




 Dag 591: Het Veranderen van Eetpatronen - Besluit
 Het Zelf-Transformatieproces en het Gereedschap van Zelf-Verandering


Deze blog is in afsluiting in deze reis die ik heb afgelegd in het onderzoeken en veranderen van mijn 'eetverslaving', als de schadelijke relatie die ik met eten had gevormd in mezelf - een reis die begonnen was wanneer ik ziek geworden was en gedwongen werd om specifiek voedsel te eten omdat mijn lichaam hevig reageerde op veel voedingsstoffen en mijn lichaam zeer gevoelig was geworden voor wat ik erin stak.

Door die gebeurtenis  moest ik binnenin mezelf vertragen in mijn relatie met mijn eetpatronen, omdat, wat ik op dat moment ook besefte, is dat ik de neiging heb en de gewoonte heb gecreëerd in mezelf doorheen mijn leven om heel gehaast te zijn in hoe ik eet en daarin niet eens te luisteren naar de signalen van mijn lichaam in relatie tot of mijn lichaam het eten eigenlijk wel aangenaam en voedzaam vindt.

Sinds toen ben ik mijn relatie met voedsel en met eten gaan veranderen om mijn lichaam niet meer te misbruiken maar eerder te ondersteunen en mezelf af te leren om te eten vanuit mijn geest als verlangens en gevoelens maar eerder te eten op basis van fysieke tekenen en ervaringen.

En wat ik al gemerkt heb is dat ik aanzienlijk minder eet en dat mijn lichaam veel sneller genoeg heeft dan ik vroeger ooit heb opgemerkt. Ik bedoel maar, dat was de mate waarin ik mij absoluut niet gewaar was van wat mijn lichaam doorstond - dat ik namelijk gewoon kon blijven eten ook al had mijn lichaam meer dan genoeg en begon ik mij zelfs fysiek onaangenaam te voelen.

Het is pas nu in het toepassen van het veranderen van die eetpatronen, dat ik ervaar hoe mijn lichaam eigenlijk reageert wanneer ik teveel eet - en hoe ik mij in feite enorm slecht voel in mijn vel wanneer ik meer eet dan wat mijn lichaam in het moment nodig heeft.

Het is nog steeds een leerproces en ik moet mezelf vaak nog opzettelijk vertragen wanneer ik mezelf in de gehaastheid zie gaan in mijn geest waarin ik eten wil blijven scheppen op mijn bord of waarin ik iets wil eten gewoon omdat het voor mij ligt ook al heeft mijn lichaam er in dat moment geen nood aan om dat te eten - maar dat is normaal als je een diepgeworteld patroon in jezelf wil veranderen, dat je je er eerst van gewaarwordt dat het patroon niet het beste is voor jezelf en dan langzaam maar zeker een oplossing begint toe te passen, hetgeen dan tijd zal vragen om volledig geintegreerd te geraken.

No comments:

Post a Comment