Friday, February 28, 2014

Dag 457: De Consequenties van het Onderdrukken van Gedachtenpatronen

Dit is een verderzetting van "Dag 456: Hoe de Bewuste Persoonlijkheid de Onderbewuste Persoonlijkheid Onderdrukt - Zelf-Vergeving Dimensie" waarin ik zelf-vergeving heb toegepast in relatie tot hoe ik heb gemerkt dat mijn geest functioneert in verband met een specifiek gedachtenpatroon van competitie dat opkomt in mijn geest. Omdat ik had gemerkt dat, elke keer wanneer zulk 'n gedachten opkwamen in mezelf, van 'ik ben beter dan die' of 'ik ben minder dan die' of 'kijk hem/haar nu, hoe dom', enzovoort -- als gedachten waarin ik mezelf in competitie plaats met die personen en mezelf en hen beoordeel op basis van allerlei waarde-oordelen - dan reageerde ik in mijn 'bewuste geest/gedachten' op dat gedachtenpatroon met een onderdrukking en een gevecht, waarin ik mijn eigen geest aan het beoordelen was --- omdat ik een bewuste persoonlijkheid had gecreëerd in mijn geest van mezelf als 'een goed persoon' en daarin mezelf had gedefinieerd als 'iemand die anderen niet beoordeelt', gebaseerd op een idee dat 'mensen beoordelen slecht is' en dat 'een goed persoon beoordeelt een ander niet'.

En dus, wat ik hierin aan het doen was, is oneerlijk zijn tegenover mezelf over wie ik eigenlijk ben door mezelf te beoordelen - want, ik bedoel, in mijn bewuste geest, als die persoonlijkheid die ik van mezelf gecreëerd heb als schijnbaar een 'goed persoon' die 'anderen niet beoordeelt' - ben ik in feite aan het vechten tegen de gedachten die opkomen in mijn geest --- en die gedachten laten mij zien wie ik eigenlijk echt ben vanbinnen --- namelijk iemand die andere mensen wel beoordeelt, en dus niet een 'goed persoon'.

En, de reden waarom dit een probleem vormt - is dat ik in mezelf, op de achtergrond in mijn geest, wel degelijk reageer met gevoelens en emoties op die 'onderbewuste' gedachten van competitie die opkomen in mijn geest, maar omdat die reacties op onbewust niveau gebeuren omdat ik het heb onderdrukt en ontkend in mijn 'bewuste geest', besef of zie ik niet dat die emotionele en gevoelsmatige reacties zich aan het opbouwen zijn --- en dan uiteindelijk komt er een situatie waarin ik plots heel emotioneel reageer schijnbaar zonder aanwijsbare reden als een gevolg van al die opgebouwde energie. Dus, om die opbouwing en uiteindelijk uitbarsting te vermijden --- pas ik een proces toe van zelf-onderzoekend schrijven, zelf-vergeving en zelf-correctie, waarvan ik de twee eerste stappen al heb afgelegd in de voorbije dagen in mijn Reis Naar Leven Blog.

Dus, zolang ik niet eerlijk ben over wat er werkelijk omgaat in mijn geest - zal ik blijven reageren op situaties op manieren die ik niet kan voorspellen of stoppen omdat ik niet begrijp waar die specifieke reacties vandaan komen op bewust niveau. Zo werd ik bijvoorbeeld geconfronteerd met een emotionele reactie van willen opgeven terwijl ik squash aan het spelen was in de academie - hetgeen, nadat ik mijn proces van zelf-onderzoek had afgelegd, een gevolg bleek te zijn van hoe ik in mezelf specifieke onderbewuste gedachtenpatronen beoordeelde en onderdrukte --- omdat ik, door mezelf te verzetten en te vechten tegen deze gedachten in mezelf, een 'wrijving' creëerde in mezelf, als een energetische lading ten gevolge van het gevecht/conflict dat ik in mijn geest creëer door mezelf te beoordelen - hetgeen zich dan uitdrukte in de vorm van emotionele reacties.

Terwijl, als ik in de plaats van mezelf te verzetten tegen deze gedachtenpatronen - de gedachten die opkwamen in mijn geest eerder zou aanvaarden en accepteren in en als mezelf - dan zou ik zelf in een positie van 'authoriteit' staan tegenover wat er omgaat in mijn eigen geest en dan zou ik, vanaf het moment dat ik specifieke gedachten in mezelf identificeer die niet het beste zijn voor mezelf of voor mijn omgeving, die gedachten kunnen veranderen. Terwijl, zolang ik niet eerlijk ben met mezelf over wie ik eigenlijk ben in en als mijn gedachten, sta ik die gedachten toe macht te hebben over mezelf --- omdat ze nog steeds bestaan in mezelf, enkel op onderbewust niveau, hetgeen gevaarlijk kan zijn in de zin van dat het uiteindelijk allerlei reacties zal activeren in mezelf die op onverhoedse momenten naar boven zullen komen.


Wordt Vervolgd in Dag 458

No comments:

Post a Comment